Mjörn som vattentäkt – ett samverkansprojekt
Alingsås kommun, Lerums kommun och Göteborgs Stad samverkar i ett gemensamt projekt för att trygga den framtida vattenförsörjningen i regionen. Mjörn är en viktig sjö och värdefull vattenresurs för hela regionen.
I projektet samverkar vi för att uttag av vatten från Mjörn ska göras på ett sätt som tar hänsyn till hela sjön. Både behovet av dricksvatten och vatten till kraftproduktion ska kunna tillgodoses samtidigt som vi värnar sjön och naturen runt omkring.
Möjlighet att minska översvämningar
Alingsås kommun ser även att projektet kan ge bättre möjligheter att reglera vattennivån i Mjörn. Det skulle kunna minska risken för översvämningar runt sjö och åar.
Utflödet från sjön styrs av det tillstånd som gäller för vattenkraftverket Solveden. Kraftverket ägs av Alingsås Energi, som i sin tur ägs av Alingsås kommun.
Samråd och tiden framöver
I ett första skede kommer projektet att söka tillstånd hos mark- och miljödomstolen för vattenuttag från Mjörn för produktion av dricksvatten och nytt tillstånd för Solveden. För dessa två tillstånd hölls samråd mellan den 4 maj och 14 juni. Under den tiden bjöd projektet in till samrådsmöten på Estrad i Alingsås den 18 och 25 maj.
De synpunkter som har kommit in under samrådstiden kommer sammanställas och besvaras i en samrådsredogörelse. En miljökonsekvensbeskrivning tas fram med hänsyn till de synpunkter som har lämnats in.
Under sommar och höst fortsätter förberedelser inför nästa samråd, som kommer hållas av Länsstyrelsen och handla om vattenskyddsområdet som är tänkt att skapas. Mer information om det kommer längre fram.
Mer information
Vill du veta mer om projektet? Då hittar du mer information påprojektmjorn.se.
Om du är intresserad av att veta mer om vattenkraftverket och dess produktion kan du läsa mer hosalingsasenergi.se.
